In het samenwerkingsproject Energieroute Noord-Holland zoeken we naar mogelijkheden om langs de snelwegen grootschalig duurzame energie op te wekken. Het project bevindt zich momenteel in de planfase. In deze fase hebben we een ontwerp uitgewerkt van hoe zonnepanelen langs de weg vormgegeven moeten worden. Omwonenden en geïnteresseerden hebben uitgebreid meegedacht over dit ontwerp.
Het voornemen is om de planfase medio 2025 af te ronden. Op deze pagina leest u meer over wat we tot nu toe hebben gedaan en wat er in de komende projectfases gaat gebeuren. Onder ‘Mijn gemeente’ vindt u specifieke info over het gebied in uw gemeente.
- Lengte: 65 km
- Partners: De gemeenten Alkmaar, Heiloo, Castricum, Uitgeest, Heemskerk, Beverwijk, Velsen, Haarlemmermeer, Amstelveen, Amsterdam, Ouder Amstel en Diemen, de provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat (RWS), de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) en netbeheerder Liander
- Status project: planvorming
- Planning:
Waar staan we nu?
In 2023 hebben we samen met alle projectpartners gewerkt aan een verkenning voor het opwekken van energie langs de snelwegen. We hebben onderzocht hoe zonnepanelen in de zijbermen, op geluidsschermen of op naastgelegen stukken grond ingepast moeten worden. Hierbij is gekeken naar de kwaliteiten van het omliggende landschap, de karakteristieken van de weg en de technische inpassing. Ook in de vormgeving en het ontwerp van de zonnepanelen zijn veel keuzes gemaakt. Omwonenden en geïnteresseerden hebben uitgebreid meegedacht over dit ontwerp. Onder ‘Mijn gemeente’ en in het ontwerpdocument kunt u zien welke input per gemeente is opgehaald en wat hiermee is gedaan en waarom. .
Het resultaat van de verkenning
Op basis van alle onderzoeken en de opgehaalde input uit de omgeving is door landschapsarchitectenbureau Feddes/Olthof een voorkeursontwerp opgesteld. In dit ontwerp staan alle locaties waar de opwek van zonne-energie mogelijk is beschreven. Per locatie zijn verschillende ontwerpregels opgesteld. Bijvoorbeeld hoe zonnepanelen in een knooppunt geplaatst moeten worden, met welke afstand van elkaar, op welk hoogte en op welk gebied in het knooppunt. Begin 2024 is het voorkeursontwerp gepresenteerd aan de stuurgroep. In de stuurgroep zijn alle projectpartners vertegenwoordigd. Na de goedkeuring door de stuurgroep is de planfase opgestart.. De voorkeursvariant kunt u hier inzien. Let op: het is een groot document dus het laden kan even duren.
Wat gebeurt er in de planfase?
Om de ontwikkeling van zonne-energie op de locaties in de voorkeursvariant mogelijk te maken wordt een projectbesluitpocedure gevolgd. Dit is een provinciaal bestemmingsplan waarin uitgangspunten en regels rondom het ontwerp worden geborgd. Tevens worden in deze fase verschillende verdiepende onderzoeken uitgevoerd. Hierbij kunt u onder andere denken aan ecologisch-, bodem-, en geluidsonderzoek. Deze onderzoeken kunnen invloed hebben op het ontwerp. Bijvoorbeeld doordat een locatie minder geschikt blijkt dan gedacht door het voorkomen van beschermde dieren en/of planten. Naar verwachting is de planfase medio 2025 afgerond.
Meedenken en meedoen
Omwonenden en geïnteresseerden hebben uitgebreid meegedacht over het ontwerp van zonnepanelen langs de snelweg tijdens de verkenningsfase.
In het vervolg hierop hebben in 2023 de meeste van de 12 aangesloten gemeenten door middel van een enquete of bijeenkomsten gevraagd naar uw input, waar u zorgen had of waar we rekening mee moesten houden. Deze input, tezamen met de input van de informatieavond van september 2024, verwerken we in ons projectbesluit.
Onder ‘Mijn gemeente’ kunt u meer informatie vinden over het participatietraject dat in uw gemeente heeft plaatsgevonden, welke input is opgehaald en wat hiermee is gedaan.
Financiële participatie
Momenteel zijn we met alle projectpartners bezig met het inventariseren van wensen en ideeën over financiële participatie. Tijdens de planfase wordt verder onderzocht welke eisen worden gesteld aan financiële participatie en hoe deze eisen kunnen worden geborgd. Het uitgangspunt daarbij is 50% lokaal eigendom.