Zonnepanelen langs snelwegen en op water zijn de toekomst. Bij dit soort innovaties horen vragen. Hoe zorgen we dat het veilig is om zonnepanelen langs snelwegen te plaatsen? Hoe zorgen we dat automobilisten niet verblind worden door reflectie van zonlicht?
Presentatie van enkele referentieontwerpen van een drijvend zonnepark waarbij er één ‘worst case’-ontwerp gebruikt is in de simulaties voor zwemwaterveiligheid. Middels deze referentieontwerpen worden randvoorwaarden bepaald die leiden tot een minimaal niveau wat betreft elektrische veiligheid. Lees meer over DNV-rapport Referentieontwerp drijvend zonnepark
In dit document staan specifieke eisen vermeld die betrekking hebben op de (elektrische) zwemwaterveiligheid en op elektromagnetische compatibiliteit (EMC), in eerste instantie nabij sluizencomplexen Krammer en Kreekrak en op baggerdepot de Slufter. Lees meer over DNV-rapport Kaders en richtlijnen zwemwaterveiligheid en EMC
Veiligheid van zonneparken in bermen en knooppunten van rijkswegen. Lees meer over TNO-rapport Elektrische Veiligheid en EMC
Veiligheid van zonneparken in bermen en knooppunten van rijkswegen. Lees meer over TNO-rapport Brandpreventie en brandbestrijding
Veiligheid van zonneparken in bermen en knooppunten van rijkswegen. Lees meer over TNO-rapport Constructieve veiligheid
Hinder door zonreflecties- Vuistregels voor plaatsing van zonnevelden langs snelwegen. Lees meer over TNO-rapport Hinder door zonreflecties
Programma Opwek van Energie op Rijksvastgoed Programma Stopcontact op Land
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.